blaxTARLINES: Giving Commons Refuge and Refuge Commons – Aktuelle Kunstszene in Ghana und globaler Kontext

Kwasi Ohene-Ayeh

Vortrag und Talk mit Kwasi Ohene-Ayeh, moderiert von Gabriel Schimmeroth
(auf Englisch)

Er ist einer der profiliertesten Intellektuellen und besten Kenner der ghanaischen Kunstszene: Kwasi Ohene-Ayeh, ein in Kumasi (Ghana) ansässiger Kurator und Kritiker, der am 26. Mai in seinem Vortrag im MARKK einen Einblick in die Strategien und Wirkungsweisen geben wird, die ghanaische Künstler:innen in Kollektiven wie blaxTARLINES und Exit Frame entwickelt haben, auch um mit den Auswirkungen der globalen wirtschaftlichen Verhältnissen in Ghana umzugehen und Aufmerksamkeit in der internationalen Kunstszene zu bekommen.

Bei blaxTARLINES handelt es sich um ein Kollektiv das an der Fakultät für Malerei & Skulptur der Kwame Nkrumah University of Science and Technology (KNUST) in Ghana angesiedelt ist und in der auch Kelvin Haizel, Künstler der Ausstellung „Archiv der Erfahrungen“, mitwirkt.

Das Kollektiv Exit Frame nimmt gegenüber der europäischen Kunstgeschichte der Nachkriegszeit eine kritische Haltung ein und entwickelt eine notwendige Gegenerzählung.

Ein Projekt von MARKK in Motion, der Initiative für ethnologische Sammlungen der Kulturstiftung des Bundes.

Artist Talk mit Kwasi Ohene-Ayeh, Moderation: Gabriel Schimmeroth

Kwasi Ohene-Ayeh is one of the most distinguised intellectuals and best connoisseurs of the Ghanian art scene. He is a curator and (art) critic based in Kumasi (Ghana) and will give an insight into the strategies and collective organization of Ghanaian artist to gain attention in the international art scene and market – for example blaxTARLINES KUMASI.

blaxTARLINES KUMASI is a trans-generational and trans-cultural community affiliated to the Department of Painting & Sculpture at the Kwame Nkrumah University of Science and Technology (KNUST) in Ghana. It is an experimental incubator of contemporary art and a sharing community. With lineage of radical art and community projects dating back to the 1990s, the coalition operates on the universalist principle of preemptive equality towards economic and intellectual emancipation. Finding kinship in the spirit put forward in Fred Moten’s and Stefano Harney’s theory of the “Undercommons“ (Moten & Harney 2013), Kwasi Ohene-Ayeh will speak about the silent revolution in art education and art practice in Ghana vis-à-vis the fugitive model put into practice by blaxTARLINES KUMASI to tactically respond to structural crises and neoliberal hopelessness.

Kwasi Ohene-Ayeh’s work is compelled by the revolutionary hope proposed by artist-pedagogue karî’kạchä seid’ou to “transform art from the status of commodity to gift”. He is one of the artistic advisors for the 59th Venice Biennale (International Art Exhibition in 2022), under the artistic direction of Cecilia Alemani. Ohene-Ayeh co-organizes Kelas Bareng/Joint Class (since 2020)— an ongoing online experimental educational initiative between Gudskul (Indonesia), Städelschule (Germany), blaxTARLINES KUMASI (KNUST, Ghana) and Nordland Kunst og filmhøgskole (Norway). He is recipient of the ACASA Award for Curatorial Excellence (2021), and headed the curatorial team for Akutia: Blindfolding the Sun and the Poetics of Peace (A Retrospective of Agyeman Ossei ‘Dota’) organised by Savannah Centre for Contemporary Art (SCCA) Tamale and Red Clay, in Ghana (2020-2021). He also co-curated the 12th edition of Bamako Encounters: Biennale of African Photography themed Streams of Consciousness: A Concatenation of Dividuals in Mali (2019-2020). Ohene-Ayeh is presently a lecturer at the Department of Painting & Sculpture, KNUST in Kumasi.

A project of MARKK in Motion, the initiative for ethnological collections of the German Federal Cultural Foundation.

 

Wissenswertes

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